Europske destinacije izvrsnosti

Tijekom 2005. godine Europski je parlament predložio Europskoj komisiji (EK) da se u EU provede izbor Europske (turističke) destinacije izvrsnosti. Nakon rasprava unutar Komisije i na sastancima Savjetodavnog odbora za turizam unutar Europske komisije (TAC), dogovoreno je da se krene s pilot projektom izbora "Europske destinacije izvrsnosti".

Opći ciljevi ovog projekta EK su promicanje europskog turizma, stvaranje svijesti o raznolikosti i kvaliteti europske turističke ponude, promicanje svih zemalja i regija, ublažavanje sezonalnosti, pokušaj da se izbalansiraju turistički tokovi (kako vremenski tako i destinacijski), stvori platforma za razmjenu dobrih primjera na europskoj razini, promovira umrežavanje nagrađenih destinacija, te stimuliraju druge destinacije da usvoje modele održivog razvoja turizma.

Hrvatska se tijekom sastanaka TAC-a uspjela izboriti za pravo sudjelovanja u ovome izboru za EDEN destinaciju u Hrvatskoj, koji svake godine operativno provodi Hrvatska turistička zajednica sa sustavom turističkih zajednica.

U 2006./2007. godini proveden je prvi EDEN izbor s temom „Turizam na ruralnom području“, a nacionalni pobjednik bio je Sveti Martin na Muri u Međimurskoj županiji, kojemu je u sklopu 6. Europskog turističkog foruma u Portugalu (25. i 26. 10. 2007.) dodijeljeno priznanje. Hrvatska je bila jedina zemlja nečlanica koja je sudjelovala u ovom izboru.

U 2008. godini izbor je proveden s temom „Turizam i lokalna nematerijalna baština“, a hrvatski je pobjednik bio grad Đurđevac u Koprivničko-križevačkoj županiji sa svojom tradicionalnom „Picokijadom“ kao okosnicom mnogih događanja temeljenih na nematerijalnoj baštini. Po prvi put održano je polufinale za pet finalista i to kod prošlogodišnjeg pobjednika, u Svetom Martinu na Muri, što postaje tradicijom u ovim izborima. Ovoga puta je u europskom izboru za EDEN destinacije sudjelovalo mnogo više zemalja (20), a nagrade su dodijeljene tijekom 7. Europskog turističkog foruma u Bordeauxu u Francuskoj.

Tema EDEN natječaja za 2009. godinu bila je „Turizam i zaštićena područja“. Nakon polufinala održanog u Đurđevcu izborno je povjerenstvo odbralo nacionalnog pobjednika za 2009. godinu: Nacionalni park Sjeverni Velebit (Ličko-senjska županija), kojemu je europsko priznanje EDEN uručeno u Bruxellesu za vrijeme 8. Europskog turističkog foruma.

Tema natječaja 2009./2010. bila je „Turizam uz vode“, kada je, nakon finala održanog u prošlogodišnjem pobjedniku NP Sjeverni Velebit u mjestu Krasno, pobjednikom proglašen grad Nin (Zadarska županija). Nagrade nacionalnim pobjednicima bile su dodijeljene 27. rujna 2010. godine u Bruxellesu, povodom Europskog dana turizma.

Tema 2011. godine bila je „Turizam i prenamjena obnovljenih fizičkih lokaliteta“, a nakon finala održanog u Ninu izborno povjerenstvo je odlučilo ovogodišnjim pobjednikom proglasiti Pustaru Višnjicu (Virovitičko-podravska županija), slavonsko imanje, nekadašnje poljoprivredno dobro, a danas turistički kompleks sa smještajnim kapacitetima, dvoranama za seminare, autohtonom slavonskom kuhinjom, ergelom konja, eko uzgojem raznovrsnog bilja i brojnim mogućnostima za sportske aktivnosti. Nagrade nacionalnim pobjednicima bit će dodijeljene i ove godine povodom Europskog dana turizma 27. rujna 2011. u Bruxellesu.

Godine 2012. nije bilo izbora novih destinacija u zemljama koje su do sada sudjelovale u projektu EDEN, već je za njih bila tema pod nazivom „EDEN – promidžba dosadašnjih EDEN destinacija i jačanje svijesti o  EDEN-u“, što se odnosi na Hrvatsku. Zemlje koje do sada nisu sudjelovale u projektu, mogle su kandidirati jednu svoju destinaciju prema dosadašnjim temama.

Godinu dana nakon, 2013. godine, izbor EDEN destinacija održao se na temu "Pristupačni turizam". Nagradu su osvojile destinacije koje su cjelokupnu turističku ponudu učinile dostupnom svim turistima, neovisno o njihovim posebnim potrebama, ograničenjima, nedostacima ili dobi. Pobjedu za Hrvatsku odnijela je atrakcija Stancija smještena u srcu Istre u malom mjestu Smoljanci.

Tema izbora pobjednika za europsku destinaciju izvrsnosti (EDEN) za 2014./2015. godinu bila je "Turizam i lokalna gastronomija" , odnosno naglasak je bio na gastro turističkoj ponudi. Kandidiralo se ukupno 8 hrvatskih destinacija, a pobjedu je odnijelo Gornje Međimurje, te ponijelo titulu Europske destinacije izvrsnosti za 2014./2015. godinu.

Europska komisija poduzela je i šire akcije populariziranja EDEN-a, pa je tako proveden natječaj za najbolju fotografiju iz EDEN destinacija, proveden je kviz znanja o njima, a ustanovljeni su i nacionalni ambasadori EDEN-a. Hrvatska ambasadorica EDEN-a je Lidija Komes, novinarka Hrvatskog radija.

Više informacija o projektu EDEN može se pronaći na mrežnim stranicama Europske komisije posebno posvećene projektu Europske destinacije izvrsnosti-EDEN i to na svim jezicima zemalja sudionica, pa tako i na hrvatskom jeziku. Osim opširnih priloga o svim dosadašnjim destinacijama pobjednicima pojedinih tematskih natječaja, na stranicama se objavljuju i vijesti vezane uz EDEN, uključujući nacionalne aktivnosti, ali i aktivnosti Europske komisije.